Sådan påvirker kaffe din søvn  

Koffein er værdsat af mange, fordi det bekæmper følelsen af træthed, men har du nogensinde tænkt over hvad koffein egentlig gør ved din søvn? Koffein kan nemlig forhindre én fra […]

12. september 2016 // ScandiSleep // No Comments // Posted in Ikke kategoriseret

Koffein er værdsat af mange, fordi det bekæmper følelsen af træthed, men har du nogensinde tænkt over hvad koffein egentlig gør ved din søvn?

Koffein kan nemlig forhindre én fra at få en god nats søvn, hvilket betyder at blot endnu mere koffein er nødvendig dagen efter, for at føle sig oplagt – en ond cirkel, som man for alt bør undgå!

Men hvordan sørger du for, at de dyrebare kaffebønner, ikke frarøver dig din gode nattesøvn?

Hvordan kaffe forhindrer søvn

Koffein forhindrer primært søvn ved at blokere adenosin receptorer i hjernen. Dybest set, er det adenosin neurotransmitteren, der signalerer til hjernen, at kroppen er træt og trænger til hvile. Koffein passer fint ind i disse receptorer og forhindrer adenosinen fra at gøre sit arbejde. Så længe der er en stabil forsyning af koffein der oversvømmer receptorerne, vil ens trang til søvn blive hæmmet. For nogle vil det være muligt at falde i søvn, selvom koffeinen blokere adenosin receptorerne, men søvnen vil formentlig være overfladisk og urolig.

kaffen-pa-sengen

Koffein blokere ikke alene adenosin receptorerne, hvis du drikker en kop kaffe tæt på senge tid – den ødelægger hele din døgnrytme. Koffein vil nemlig ikke blot påvirke hvornår og hvor godt du falder i søvn, men også hvordan du har det den næste morgen.

Hvorfor søvn er vigtigt

For os mennesker er søvn en nødvendighed, fordi det er i den periode hvor ens krop genoplader. Voksne bør få mellem 7 og 8 timers søvn hver nat, mens børn der stadig er under udvikling, bør få 9+ timers søvn hver nat. Faktisk er det en af de vigtigste grunde til, at overdreven koffein indtag ikke anbefales til børn. Deres søvn er nemlig afgørende, for en god udvikling af f.eks. hjernen.

Mangel på en god søvn er også knyttet til fedme, psykisk sygdom, forhøjet blodtryk, og stress. Derfor er det så afgørende, at du får masser af hvile, hvis du ønsker at holde dig sund og rask hele livet.

Sådan stopper du koffein fra at stjæle din nattesøvn

Desværre, danner koffein og mangel på søvn alt for ofte en ond cirkel. Man drikker kaffe, fordi man ikke får nok søvn og netop denne koffein forhindrer én i at få en god nats søvn, som man har brug for, for at føle sig vågen og energisk.

stempelkande-opskrift-13_1024x1024

Men der er nogle råd, du kan følge for at bryde den onde cirkel og stadig få tilstrækkelig søvn, samtidigt med at kunne nyde din daglige kaffe. Hvis du er en af de virkelig koffein afhængige, kan en afvænning måske være nødvendig, så din tolerance overfor koffein igen går i nul.

Første råd er, ikke at drikke kaffe for sent ud på eftermiddagen. Hvis du f.eks. ønsker at gå i seng omkring kl.22, så bør du undgå at drikke kaffe efter kl.12. Hvis du til middag drikker en kop kaffe, vil du nemlig kl.22 stadigvæk have ¼ af den koffein tilbage i kroppen.

Andet råd fra os er at fastsætte et dagligt koffein indtag og hold dig til dette. For de fleste er det nemmere at overholde, hvis de har fastsat deres eget system. Det varier meget, hvor meget kaffe man hver især drikker om dagen, men der findes mange regelsæt for, hvad der er et fornuftigt dagligt indtag.

Og det sidste råd i denne omgang. Lad være med at drikke kaffe, lige når du er væltet ud af sengen. Forskning viser at koffein virker bedst, når det tages 1-2 timer efter man er vågnet.

Følg disse råd og få et sundt forhold til kaffe, der hjælper med produktiviteten uden at forstyrre din døgnrytme!

vaekkeur

Tegn på at koffein afholder dig fra at sove

Hvis du ikke sover godt og er ikke sikker på, om det er koffein der forstyrrer din søvn eller ej, så kig punkterne her igennem.

Har du problemer med at falde i søvn?

Falder du i søvn, men vågner op igen kort tid efter?

Sover du, men vågner ofte igennem hele natten?

Vender og drejer du dig meget mens du sover?

Har ud ofte brug for at tage sovemedicin, for at kunne sove?

Disse kan alle være indikatorer for, at koffeinen i dit system, forhindrer dig i at sove ordentligt. Hvis du kan identificere dig med nogen af disse punkter, bør du overveje at følge nogle af de punkter i afsnitter over, for at få et bedre forhold til koffein.


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leave a Reply